Skip to content

Pyhäinpäivä: Pyhä kaipaus

Vuorisaarna alkaa autuaaksijulistuksilla. Jeesus onnittelee Jumalan omia, taivaan valtakunnan perillisiä. Hän toivottaa tervetulleeksi Jumalan valtakuntaan köyhät, osattomat, murheelliset, vilpittömät, suorat ja yksinkertaiset. Jeesus pyhittää kaipauksen.

 

 

Sanan “pyhä” eräs merkitys on “Jumalalle kuuluva”, “Jumalan oma”. Pyhäinpäivänä ajatusten keskipisteeseen nostetaan pyhät ihmiset, Jumalan omat.

 

Tavallisesti kovin erimieliset raamatuntutkijat ovat harvinaisen yksimielisiä siitä, että Matteuksen vuorisaarnan autuaaksijulistuksissa kuuluu Jeesuksen oma ääni.

 

Nasaretin mies ei tervehtinyt autuaina (eli oikealla lailla onnellisina) uskossaan vahvoja ja varmoja. Hän onnitteli hengessään köyhiä, murheellisia ja oikeudenmukaisuuden odottajia. Jeesus julisti autuaiksi ne, jotka rakentavat rauhaa ja kaipaavat Jumalaa. Hän onnitteli odottajia, ei omistajia.
Pyhäinpäivänä moni kaipaa myös rakastaan, ei ainoastaan Jumalaa.
Hengessään köyhät ovat autuaita ja pyhiä, sillä Jumalan edessä me kaikki olemme köyhiä.

 

Jeesus ei julistanut autuaiksi sankarillisia uskonsotureita. Hän julisti autuaiksi murheelliset, kaipaavat ja hengessään köyhät. Hän ei pitänyt erityisen autuaana sellaista olotilaa, jossa henkilö kuvittelee tuntevansa Jumalan läpikotaisin, sillä sellainen olotila ei perustuisi totuuteen vaan valheeseen: Jumalan syvyyksiä ei kukaan voi tuntea.

 

Autuaita ovat hengessään köyhät, joilla ei ole mitään, millä lunastaa tai ostaa pääsyä taivasten valtakuntaan. He ovat vain Jumalan armon varassa. Jumala ei vaadi ihmiseltä uskonnollisia urotekoja eikä muitakaan suorituksia. Kaikki on armoa.

 

KT/Jaakko Heinimäki

 

Pyhäinpäivässä yhdistyy kaksi keskiaikaista juhlaa: alun perin marttyyrien muistoksi vietetty kaikkien pyhien muistopäivä sekä kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

 

Raision kirkossa vietetään pyhäinpäivänä kaksi hartaushetkeä, klo 16 ja klo 18, joissa muistetaan vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia. Pyhäinpäivän evankeliumina luetaan vuorisaarnan aloittava autuaaksijulistus. Se muistuttaa siitä, että pyhyys ei ole vain tuonpuoleista: “pyhäin yhteys” on täällä maan päällä vielä kilvoittelevien kristittyjen yhteyttä edeltä menneitten ja perille Jumalan luokse päässeitten kanssa.