Surun kohdatessa

Suru ja kuoleman kohtaaminen tuntuu usein ylivoimaiselta ja raskaalta. Se herättää monia kysymyksiä, joista toivoisi saavansa keskustella yhdessä toisten saman kokeneiden kanssa.

Raision seurakunta tarjoaa läheisensä menettäneille mahdollisuuden kokoontua sururyhmässä keskustelemaan ja läpikäymään menetykseen liittyviä kysymyksiä. Ryhmä on läheisensä kuoleman kautta menettäneille tarkoitettu tukiryhmä. Siihen osallistuminen ei edellytä kirkkoon kuulumista eikä seurakunta-aktiivisuutta. Ennen ryhmän alkua ryhmän ohjaaja tapaa jokaisen osallistujan henkilökohtaisesti.
Sururyhmät alkavat syksyisin ja keväisin. Ryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen.

Syksyn 2024 sururyhmän ensimmäinen tapaaminen torstaina 3.10.2024 klo 17.30-19.00 kodikkaassa Tasalan Kamari -lähetyskahvilassa (Tasalanaukio 5). Ryhmä kokoontuu torstai-iltaisin loka-marraskuussa. Keväällä pe 8.5.2025 päätösilta Viherlahden leirikeskuksessa.
Ilmoittautumiset ja tiedustelut:

pastori Antti Pajunen p. 044 716 0358 tai
diakonissa Erja Andersson p. 044 716 0326.

Surun sattuessa kohdalle, hiljalleen tai äkkiarvaamatta, monet asiat elämässä muuttuvat, ja surutyön keskellä syntyy usein tarve saada käsitellä suruun liittyviä ajatuksia ja asioita. Sururyhmässä keskustellaan luottamuksellisesti yhdessä muiden surevien ja seurakunnan työntekijöiden kanssa surusta, menetyksestä, sen yli pääsemisestä ja toipumisesta.

Tapaamisten ohjelmaan kuuluu kahvitarjoilu, kuulumisten vaihtoa, lyhyt alustus, ryhmäkeskustelua ja mahdollisuus myös henkilökohtaiseen keskusteluun.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Tukea ja apua suruun:

Oletko jäänyt nuorena leskeksi? Voit saada apua ja tukea uuteen elämänvaiheeseen myös Turun Seudun Nuoret Lesket - verkkoyhteisöltä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä järjestää sururyhmiä myös itsemurhan tehneiden läheisille, lapsensa menettäneille sekä erityisesti nuorille suunnattuja ryhmiä. Lisätietoja alkavista ryhmistä saat:

Sielunhoitotyön sihteeri Auli Hynönen-Rinne

p. 02 2617 207 auli.hynonen-rinne@evl.fi