Kirkkauden kappeli

Kirkkotie 2, Raisio, 21200 Raisio

Avoinna ympäri vuoden klo 08:00 - 20:00 (jouluaattona koko vuorokauden)

Kirkkomaalla sijaitseva Kirkkauden kappeli on ainutlaatuinen sisäuurnahautausmaa.

Kirkkauden kappeli on valmistunut vuonna 1992. Tämä teräsrunkoinen, lasiseinäinen rakennus kattaa osan Ikirauhan kallioiden uurnahautausmaasta. Sen kivimateriaalina on käytetty Taivassalon punaista graniittia.

Kirkkauden kappeli on jaettu kahteen kerrokseen. Ylemmässä kerroksessa on muistokirjoituksille varattu pöytä, kolumbaariopylväät ja osa muistolaattapaaseista. Varsinainen hauta-alue sijaitsee alakerrassa, jossa sen hiekkapintaa peittää osittain muratti.

Kirkkauden kappelin maa pidetään sulana talvellakin, joten sinne voidaan haudata ympärivuotisesti. Kirkkauden kappelissa on n. 3000 hautasijaa.

Kukat ja kynttilät

Kirkkauden kappelin alakerrassa on graniittinen pöytätaso. Saatavilla on seurakunnan maljakoita omaisten muistokukkia varten.

Kynttilöitä saa polttaa ainoastaan Kirkkauden kappelin ulkopuolella olevalla graniittipöydällä.

Muistolaatat

Kirkkauden kappeli on luonteeltaan muistolehto, jonne ei aseteta erillisiä hautamuistomerkkejä. Omaiset voivat kuitenkin halutessaan tilata seurakunnalta messinkisen muistolaatan, johon tulee kappeliin haudatun vainajan nimi ja syntymä- ja kuolinpäivä. Seurakunta tilaa laatat ja huolehtii niiden kiinnittämisestä.