Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille ennen vihkimistä. Siten varmistetaan, ettei kihlakumppaneilla ole Suomen avioliittolaissa mainittuja esteitä avioliiton solmimiselle.

1.1.2021 alkaen seurakuntamme jäsenrekisteriasiat hoitaa Turun alueellinen keskusrekisteriLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa). Näitä ovat mm. virkatodistustilaukset, seurakuntaan liittyminen, avioliiton esteiden tutkiminen ja kasteiden rekisteröinti.

Esteiden tutkinta voidaan hoitaa:

1. Sähköisesti Kirkon asiointipalvelussa. Siirry asiointipalveluun (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa).

2. Täyttämällä ja allekirjoittamalla tutkintalomake joko morsiamen tai sulhasen seurakunnassa tai digi- ja väestötietovirastossa. (Raision seurakunnan osalta 1.1.2021 alkaen Turun alueellisessa keskusrekisterissäLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa). Kihlaparin on todistettava henkilöllisyytensä kuvallisilla henkilötodistuksilla.

LisätietoaLinkki avautuu uudessa välilehdessä esteiden tutkinnasta Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän sivuilla. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa).