Omia ekotekoja

Raision seurakunnalla on ollut vuodesta 2007 lähtien ympäristödiplomi ja kilvoittelu tällä saralla jatkuu. Ympäristöasioiden huomioiminen moninkertaistuisi, jos myös kaikki seurakuntalaiset alkaisivat tehdä ekotekoja arjessa.

Tässä joitain vinkkejä, jos et tiedä, kuinka päästä liikkeelle. Vinkit ovat pieniä, jotta kynnys niiden toteuttamiseen olisi matala.

1. Lahjoitan ylimääräiset tavarat tarvitseville ja kierrätykseen kelpaamattomat tavarat lajittelen huolella.
2. Ostan ruokaa kaupasta vasta, kun pakastimesta, kaapeista ja jääkaapista ei löydy tarvittavia raaka-aineita aterian valmistukseen.
3. Vältän ruokahävikkiä. Käytän ruoanvalmistuksessa mahdollisimman paljon lähellä tuotettua ruokaa ja kasviksia sekä luomutuotteita.                            4. En lotraa turhaan veden kanssa. Asennan suihkuun ja hanoihin vettä säästävät suuttimet.
5. Ostan palveluita sekä toisenlaisia lahjoja läheisilleni.
6. Pyrin vähentämään energiankulutusta asumisessa. Käytän sähkölaitteita vain tarvitessani niitä. Muulloin pidän valaisimet ja laitteet suljettuina.              7. Hankin vihreää sähköä.
8. Vien omat tai ystäväni lapset metsäretkelle ja eväsrasiaan pakkaan kotimaisista raaka-aineista eväät.
9. Suosin ympäristömerkittyjä tuotteita hankinnoissa. Ostan mieluummin käytettynä, jos mahdollista.
10. Hyödynnän julkisia kulkuvälineitä sekä omaa lihasvoimaa aina, kun mahdollista.