Saanko kertoa sinulle, että Jeesus elää?

Evankeliumi

Matt. 28:8–15

Naiset lähtivät haudalta, yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan, ja riensivät viemään sanaa Jeesuksen opetuslapsille. Mutta yhtäkkiä Jeesus tuli heitä vastaan ja tervehti heitä. He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan ja kumarsivat häntä. Silloin Jeesus sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Menkää sanomaan veljilleni, että heidän pitää lähteä Galileaan. Siellä he näkevät minut.”
    Naisten ollessa matkalla muutamat vartiomiehistä menivät kaupunkiin ja kertoivat ylipapeille kaiken, mitä oli tapahtunut. Silloin nämä kokoontuivat neuvottelemaan yhdessä vanhimpien kanssa ja päättivät antaa sotilaille suuren summan rahaa. He sanoivat sotilaille: ”Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä, kun te nukuitte, ja varastivat hänet. Ja jos tämä tulee maaherran korviin, me kyllä lepytämme hänet ja järjestämme niin, ettei teille koidu ikävyyksiä.” Sotilaat ottivat rahat ja tekivät niin kuin heille oli sanottu. Heidän kertomustaan on juutalaisten keskuudessa levitetty tähän päivään asti.

Saarna:

Nainen: Miten ihana kuulla ja saada kertoa ihmisille, että Jeesus elää!

Fariseus: (puhuu itsekseen.)Taas näitä haihattelijoita!

(Puhuu naiselle.) Rouva hyvä, ettekö ole oppinut, että Jumala vihaa valehtelua. Herran palvelijana minun pitää varoittaa teitä levittämästä perättömiä huhuja tuosta rauhanhäiritsijästä, joka on kuollut. Minä tiedän kyllä nämä asiat, olenhan jo fariseus seitsemännessä polvessa. Ja eikö olekin niin, että Jeesuksen oppilaat itse varastivat ruumiin? Näin olen kuullut.

Nainen: Jeesuksen opetuslapset olivat vielä lauantaina murheen murtamia. He viettivät koko aikansa sisätiloissa, koska pelkäsivät, että heidätkin otetaan kiinni niin kuin Jeesus oli otettu. He eivät varmasti olisi varastaneet Jeesuksen ruumista.
  Mutta nyt he taas kertovat kaikkialla, että Jeesus elää. He joutuvat siitäkin varmasti suuriin vaikeuksiin. Miksi he vaarantaisivat itsensä valheen vuoksi? Jeesus todellakin elää!

Fariseus: Oletteko nyt varma, että tässä ei ole kyse jostakin turhasta juorusta? Kaikenlaista kaduilla puhutaan. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä kuulee.

Nainen: En ole kuullut asiasta toisten kertomia juoruja: minä olen itse nähnyt Jeesuksen. En edes juoruilisi näin tärkeästä asiasta tai kertoisi tästä, jos en olisi ihan varma asiasta. Voitte uskoa sanaani, että Jeesus todellakin elää!

Fariseus (epäröiden): Hmm. No ehkä tässä jotain tavallisesta poikkeavaa on taustalla.  Kieltämättä tähän Jeesukseen liittyy hurjia huhuja, jollaista huijarimessiaat eivät yleensä saisi aikaan. Pitäisikö minun puhua työtoverini Nikodemoksen kanssa, hän vaikutti hurahtaneen tähän puuseppään ja hänen oppiinsa.

(Puhuu naiselle) Oletteko aivan varma asiasta? Pidättekö kiinni siitä, että Jeesus tosiaan elää, kävi miten kävi. Että te näitte hänet?

Nainen: Pidän.  Näin hänet kalliohaudan ulkopuolella, puutarhassa. Niin näki kanssani ollut nainenkin.

Fariseus: Olette kyllä aika tunteellisessa tilassa. Jeesus oli teille hyvin tärkeä. Varmasti toivotte kovasti näkevänne Jeesuksen. Mutta entä jos se olikin joku muu kuin Jeesus?

Nainen: Mitä tarkoitatte?

Fariseus: Ettekö sanoneet, että tapasitte hänet puutarhassa? Ehkä se oli puutarhuri.

Nainen: Niin eräs toinenkin nainen ensin luuli. Mutta se ei ollut puutarhuri. Se oli Jeesus. Jeesus puhui meille, hän tunnisti meidät. Me tunsimme hänen äänensä ja me koskimme häntä. Se oli todellakin hän. Tiedän, että Hän elää.

Fariseus: Mutta voiko joku muu todistaa puheenne? Onko joku muukin nähnyt Jeesuksen? Vai pitääkö minun luottaa vain teidän sanaanne?

Nainen: Voi, kuulkaa - vaikka kuinka moni muu on nähnyt Jeesuksen. Jeesuksen oppilaat ovat nähneet hänet. Voit kysyä itse heiltä. Kysy vaikka Pietarilta, hänellä on sana hallussaan.
   Tai kysy vaikka Tuomaalta. Tuomas ei meinannut uskoa millään, kun toiset oppilaat kertoivat Jeesuksen nousseet kuolleista. Tuomas sanoi: en usko ennen kuin näen Jeesuksen käsissä naulanjäljet – ja kosken niihin! Mutta sitten hän näki Jeesuksen. Ja se todellakin oli Jeesus. Jeesuksen käsissä ja jaloissa olivat naulojen tekemät jäljet. Silloin Tuomaskin uskoi!

Fariseus (menee mutisten pois) Mitä tässä pitäisi uskoa? Voiko joku muka nousta kuolleista? Mutta siihen kykenee vain Jumala. (kääntyy kohti seurakuntaa). Mitä mieltä te olette tästä?

Nainen: (puhuu seurakunnalle) Voiko joku nousta kuolleista? Sitä hän pohti ja kysyi teiltä.
   Voin sanoa sinulle: Jeesus voi.
   Tiedän nyt, kuka hän oli. Hän ei ollut vain puusepän poika Nasaretista, Jeesus oli ja on Jumalan Poika. Hän voi nousta ylös kuolleista. Hän on voittanut kuoleman. Kuolema on voitettu. Siksi jonakin päivänä mekin saamme elää Jeesuksen kanssa Taivaassa. Tänäänkään emme ole yksin, koska Jeesus elää kanssamme.

On tosiaan ihanaa kuulla ja saada kertoa ihmisille, että Jeesus elää! Kerro sinäkin asiasta toisille.