Villasukanvarret, joissa sinisellä pohjalla keltaiset rauhankyyhkykuviot.

Kansainvälinen toiminta

Kirkon ja seurakuntien palvelutoiminta ei rajoitu vain kotimaahan. Kirkko on luotettavimpia kansainvälisiä toimijoita kehitysavussa ja katastrofitilanteissa. Kirkon Ulkomaanavun ja eri lähetysjärjestöjen työntekijät toimivat ihmisten auttamiseksi eri puolilla maailmaa.

Toisenlainen lahja ja Onnenlahja

Toisenlainen lahja ja Onnenlahja ovat Kirkon Ulkomaan Avun (KUA) ja Suomen Lähetysseuran (SLS) eettisiä lahjoja.

Eettinen lahja on aina ympäristöystävällinen, heikomassa asemassa olevan auttamiseen tarkoitettu anti. Se ei tuota tarpeetonta tavaraa lahjan saajalle, mutta osoittaa antajan muistavan olemassaolosi.

Eettisen lahjan periaate on se, että minä ostan sinulle lahjan, vaikkapa vuohen. Koska täällä Suomessa on useassa paikassa hankalaa ylläpitää vuohta, sinä lahjoitat saamasi vuohen samantien eteenpäin ja vuohen saakin masai-heimon nainen, joka saa lypsämästään vuohesta maitoa, tekee maidosta juustoa, myy juuston ja saa myyntituloilla hankittua pojalleen koulupuvun ja poika pääsee kouluun. Sinun lahjasi tästä on kortti, jossa sinulle kerrotaan, että olen ostanut sinulle vuohen, mutta se meni oikeasti parempaan käyttöön. Et menetä rahaa, koska minä ostin sinulle se vuohen, vaikkakin olit itse niin ihana, että annoit sen heti eteenpäin, sellaiselle, jolle se todella oli tarpeen. Sinä et myöskään joutunut ongelmiin saamasi vuohen sijoittamisen suhteen.

Neljä oranssinkeltaista soikiota kiedottu yhteen pinkillä nauhalla.

Kummilapset

Lähetysjärjestöjen kautta on mahdollisuus hankkia itselleen myös kummilapsi tai kummiluokka.

Kummilapsitoimintaan on helppo lähteä mukaan suhteellisen pienellä kuukausisummalla. Tuo summa kuitenkin takaa jollekin mahdollisuuden kouluun tai asuntolapaikkaan.

Raision seurakunnalla on kummiluokka Angolassa, Shangalalan lukion tyttöluokka. Yhteistä kassaa tälle kummiluokalle voi kartuttaa Tasalan Kamarissa.