Seurakuntavaalit ovat 20.11.2022

Seuraavat seurakuntavaalit järjestetään syksyllä 2026

Seurakuntavaalit Raision seurakunnassa 2022

Raision uusi kirkkovaltuusto on valittu.
Sunnuntaina 20.11. päättyneissä seurakuntavaaleissa valittiin Raision seurakunnan kirkkovaltuustoon 27 jäsentä seuraavaksi nelivuotiskaudeksi vuoden 2023 alusta alkaen.

Raision äänestysprosentti nousi 13 prosenttiin, kun se edellisissä vaaleissa vuonna 2018 oli 9,3.
Se ylitti myös koko maan äänestysprosentin, joka on 12,7.
Raision ennakkoäänestyspaikoissa äänestäjiä kävi 1046, kun edellisissä vaaleissa vastaava luku oli 662.
Kyseessä on siis merkittävä kasvu raisiolaisten äänestysaktiivisuudessa ja hyvä tulos myös valtakunnallisessa vertailussa.

Ehdokkaita Raisiossa oli 59 kuudella eri ehdokaslistalla.

Uuden kirkkovaltuuston 27 jäsenestä uusia on 17.

Kiitos kaikille äänestäjille ja ehdokkaille siitä, että halusitte olla mukana kehittämässä seurakuntaa ja vaikuttamassa sen tulevaisuuteen!
Onnea ja siunausta uuteen kirkkovaltuustoon valituille luottamushenkilöille!

Kaikki ehdokkaat näkyvillä täällä >

Alempana olevan ehdokaslistan kautta pääset myös tutustumaan vaalikoneeseen vastanneiden ehdokkaiden näkemyksiin.

Syksyn 2022 seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät mm. siitä, millaista toimintaa seurakunnassamme järjestetään ja miten kirkollisveroja käytetään. Päätökset koskevat esim. lasten, nuorten ja perheiden toimintaa, musiikkitilaisuuksia, vanhustyötä, apua tarvitsevien tukemista, hautausmaiden hoitoa ja kulttuuriperinnön vaalimista.

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen.

Raision kirkkovaltuustoon valitaan seuraavaksi 4-vuotiskaudeksi 27 jäsentä, jotka pääsevät vaikuttamaan seurakuntamme tulevaisuuteen.

Kuka voi olla ehdokas seurakuntavaaleissa?

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka

• täyttää 18 vuotta viimeistään 20.11.2022
  • on seurakunnan jäsen viimeistään 15.9.2022
  • antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta
  • on kristillisestä vakaumuksestaan tunnettu
  • ei ole vajaavaltainen.

Kristillisestä vakaumuksesta tunnettu -ilmaisu kertoo siitä, että henkilö kuuluu kirkkoon ja on sitoutunut rakentamaan yhteisön tulevaisuutta. Kristillinen vakaumus ilmenee kullakin ihmisellä omalla tavallaan.

Vajaavaltaisuus tarkoittaa Suomessa oikeudellista asemaa, jossa henkilöllä ei lähtökohtaisesti ole oikeutta itse hallita omaisuuttaan eikä tehdä sopimuksia tai muita oikeustoimia. Vajaavaltaisella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä sekä sellaista täysi-ikäistä henkilöä, joka on julistettu vajaavaltaiseksi.

Ehdokas ei voi olla oman seurakunnan viranhaltija tai työntekijä. Jos seurakuntasi kuuluu seurakuntayhtymään, tämän yhtymän tai siihen kuuluvan seurakunnan viranhaltija tai työntekijä ei myöskään ole vaalikelpoinen.

Tutustu kirkon vaalijärjestykseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakuntavaalit 2022

Seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Marraskuussa valitaan 367 seurakuntaan yhteensä noin 8 000 uutta luottamushenkilöä.

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa pääset vaikuttamaan oman seurakuntasi tulevaisuuteen.

Mistä kaikesta seurakuntien luottamushenkilöt päättävät? Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tule ehdokkaaksi ja äänestämään sellaisena kuin olet – olet uskottu, toivottu ja rakastettu

Tavoitteena on saada jokaiseen seurakuntaan kaikenikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa olevia luottamushenkilöitä eri aloilta. Äänestäminen on hyvä tapa vaikuttaa oman seurakuntasi asioihin. Olemme kaikki tervetulleita kirkkoon ja äänestämään. Me kaikki olemme uskottuja, toivottuja sekä rakastettuja.

Tutustu vaalien teemoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä