Surusta iloon.
Raamatunkohta (selkokielellä):
Jeesus lähti kaupungista ja meni tapansa mukaan Öljymäelle.
Oppilaat seurasivat häntä.
Perillä Jeesus sanoi oppilaille:
”Rukoilkaa, jotta te ette joutuisi kiusaukseen.”
Jeesus meni vähän kauemmas ja rukoili Jumalaa:
”Isä, jos se on mahdollista, niin ota tämä tehtävä minulta pois.
Mutta älä tee niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä tahdot.”
Silloin taivaasta ilmestyi enkeli, joka rohkaisi Jeesusta.
Jeesus palasi oppilaitten luo ja löysi heidät nukkumasta.
Silloin hän sanoi:
”Mitä? Nukutteko te?
Herätkää ja rukoilkaa, jotta ette joutuisi kiusaukseen.”
Silloin Jeesus huomasi Juudaksen, joka oli tulossa Öljymäelle.
Juudaksen mukana oli joukko miehiä, jotka tulivat vangitsemaan Jeesusta.
Juudas oli sopinut miesten kanssa merkistä:
”Jeesus on se mies, jota minä tervehdin suudelmalla.
Ottakaa hänet kiinni.”
Juudas meni suoraan Jeesuksen luo.
”Terve opettaja”,
Juudas sanoi ja hän suuteli Jeesusta.
Jeesus sanoi:
”Juudas,
suudelmallako sinä kavallat minut?”
Jeesuksen oppilaat halusivat puolustaa Jeesusta.
He kysyivät:
”Herra, iskemmekö miekalla?”
Yksi heistä iski miekalla ylipapin palvelijaa niin, että miehen oikea korva irtosi.
Jeesus sanoi:
”Ei! Antakaa tämän tapahtua.”
Sitten Jeesus kosketti miehen korvaa ja paransi hänet.
Jeesus sanoi miehille:
”Joka päivä olen ollut temppelissä teidän kanssanne.
Silloin te ette ole tehneet mitään.
Nyt te olette tulleet miekkojen ja seipäiden kanssa ottamaan minut kiinni kuin rosvon.
Nyt on teidän hetkenne, on pimeyden hetki.”
Miehet vangitsivat Jeesuksen ja veivät hänet ylipapin taloon.
Pietari seurasi vähän matkan päässä.
Ylipapin pihalla oli nuotio, jonka ympärille ihmiset asettuivat.
Pietari istui muiden joukossa.
Eräs palvelija sanoi Pietarille:
”Sinäkin olit Jeesuksen kanssa.”
Pietari vastasi:
”Minäkö?
Minä en edes tunne häntä.”
Vähän ajan kuluttua muuan mies sanoi Pietarille:
”Sinä olet Jeesuksen oppilas.”
Pietari vastasi:
”Sinä erehdyt.”
Toinen mies sanoi Pietarille:
”Sinä olet galilealainen, olit varmaan Jeesuksen seurassa.”
Pietari vastasi:
”En ymmärrä, mistä puhut.”
Silloin kukko kiekui.
Jeesus kääntyi ja
hän katsoi Pietaria.
Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut:
”Ennen kuin kukko kiekuu,
sinä kiellät minut kolme kertaa.”
Pietari meni pois ylipapin pihasta ja hän itki katkerasti.
Saarna:
Kertoja: Siihen tuo raamatunkohta loppui. Jeesuksen oppilas Pietari itki. Hän oli surullinen.
Mitä Pietarille kuuluu nyt?
(Huomaa Pietarin.) Mutta tuolla Pietari onkin. Hän ei enää itke. Itse asiassa hän on hyvin iloinen.
Pietari, tule tänne. Mitä on tapahtunut? Miksi sinä olet noin iloinen?
Pietari: Etkö sinä ole kuullut? Jeesus kuoli, mutta nyt hän elää jälleen! Hän on noussut kuolleista! Olen niin onnellinen.
Kertoja: Sinä kerrot ihmeellisiä asioita, Pietari. Mistä sinä puhut?
Voitko kertoa nyt asian ihan alusta asti. Viimeksi kun näimme, sinä itkit. Jeesus oli vangittu. Kaikki oppilaat olivat karanneet tiehensä. Myös sinä Pietari olit pettänyt Jeesuksen. Oli kieltänyt hänet. Mitä sen jälkeen tapahtui?
Pietari: Jeesus tuomittiin kuolemaan. Hänet ristiinnaulittiin ja hän kuoli. Illalla hänet haudattiin kalliossa olevaan luolaan. Luolan oviaukon eteen vieritettiin suuri kivi.
Kertoja: Kuulostaa hyvin surulliselta.
Pietari: Sitä se oli. Se oli surullinen päivä. Ajattelin, että en tulisi enää ikinä näkemään Jeesusta. En ymmärtänyt, miksi Jeesus kuoli ristillä. Minua myös hävetti kovasti. Olin pettänyt Jeesuksen.
Kertoja: Mutta nyt sinä olet iloinen. Sinä sanoit, että Jeesus elää jälleen. Vai kuulinko väärin?
Pietari: Et kuullut väärin. Jeesus on noussut kuolleista! Varhain sunnuntaiaamuna Jeesuksen haudalle meni aamulla naisia, Jeesuksen ystäviä. He menivät viemään haudalle tuoksuvia yrttejä ja voiteita. Naiset pohtivat sitä, kuka ottaisi pois suuren kiven haudan ovelta.
Mutta kun he tulivat paikalle, kivi oli poissa! Haudassa oli enkeli. Enkeli kertoi, että Jeesus on noussut kuolleista.
Kertoja: Oletko sinä aivan varma tästä asiasta?
Pietari: Kyllä. Naiset näkivät Jeesuksen. Myös minä ja oppilaat olemme nähneet hänet.
Kertoja: Tuo on kyllä iloinen uutinen. Jeesus elää. Mutta Pietari, tahdon kysyä sinulta: oliko Jeesus sinulle vihainen, kun näit hänet?
Pietari: Mitä tarkoitat?
Kertoja: No, sinä olit kuitenkin pettänyt Jeesuksen, ja kaikki muut oppilaat olivat jättäneet hänet yksin.
Pietari: Jeesus ei ollut vihainen. Hän rakastaa minua. Sanoin sinulle, että en ymmärtänyt, miksi Jeesus kuoli ristillä. Mutta nyt minä ymmärrän.
Kertoja: Miksi Jeesus sitten kuoli ristillä?
Pietari: Meistä jokainen on tehnyt väärin – minäkin petin Jeesuksen luottamuksen.
Mutta siksi Jeesus juuri kuoli ristillä: hän kuoli ristillä meidän syntiemme tähden. Jeesuksen ristinkuoleman tähden Jumala antaa meille kaiken anteeksi. Tämän elämän jälkeen pääsemme Jeesuksen luokse taivaaseen.
Kertoja: Rakastaako Jeesus minuakin? Saanko minäkin anteeksi?
Pietari: Kyllä. Jeesus kuoli koko maailman syntien tähden.
Kertoja: Nyt minä ymmärrän, miksi sinä Pietari olet iloinen. Suuri suru on muuttunut suureksi iloksi. Minäkin olen iloinen. Jeesus rakastaa sinua, minua, ja jokaista meitä maailmassa.
Siksi nyt hiljaisella viikolla ja pääsiäisen aikana voi meidän sydämissämme soida iloinen kiitoslaulu Jumalan rakkaudesta. Eikä tuon laulun ole tarkoitus hiljentyä pääsiäisen jälkeen. Voimme joka päivä olla iloisia siitä, että Jeesus rakastaa meitä.