Seurakunta lyhyesti

Raision seurakunta on Raision kaupungissa Varsinais-Suomessa toimiva evankelis-luterilainen seurakunta, joka kattaa Raision kaupungin alueen.  Seurakunta kuuluu Turun arkkihiippakuntaan ja Nousiaisten rovastikuntaan. Kirkkoherrana toimii Sari Lehti.

Raision seurakuntaan kuuluu 15 828 jäsentä (11/2023) ja työntekijöitä on noin 50.

Raision seurakunnan ainoa kirkko ja samalla pääkirkko on keskiaikainen Raision kirkko.  Seurakuntatalo, jossa on mm. seurakuntatoimisto ja nuortentila, sijaitsee kirkkoa vastapäätä, Raisiontien toisella puolella.  Seurakunnalla on myös muita kiinteistöjä eri puolilla Raisiota, esimerkiksi Friisilän ja Kokinvuoren seurakuntakodit.  Raision seurakunnan leirit järjestetään pääosin Naantalissa sijaitsevassa Viherlahden leirikeskuksessa.

Raisio oli itsenäinen seurakunta jo 1300-luvulla. Vuonna 1577 se liitettiin Naantalin seurakuntaan, minkä jälkeen se itsenäistyi uudelleen vasta vuonna 1898.