Kysymyksiä ja vastauksia

En kuulu kirkkoon, voinko tulla rippikouluun?

Rippikouluun osallistuminen ei edellytä kirkkoon kuulumista. Rippikouluesitteen saa koulusta uskonnonopettajalta, seurakunnasta rippikoulupapilta tai seurakuntatoimistosta. Konfirmaatio edellyttää kirkon jäsenyyden. Jollei sinua ole kastettu, mutta rippikoulun jälkeen haluat liittyä kirkkoon ja tulla konfirmoiduksi, voi esim. rippikouluryhmäsi pappi kastaa sinut rippikoulun päätyttyä ennen konfirmaatiota.

Voinko käydä riparin muualla kuin Raisiossa?

Raisiolainen nuori voi halutessaan käydä riparin muualla kuin Raision seurakunnassa. Usein kuitenkin muut ripareita järjestävät tahot antavat tehtäväksi tutustumisen omaan kotiseurakuntaan. Vaikka kävisit rippileirin muualla, ilmoittaudu silti rippikouluun Raisioon. Seurakuntayhteysjakso suoritetaan omassa ryhmässä muiden kanssa, jotka lähtevät muualle leirille (mahdollisesti osana jotain muuta ryhmää).

Milloin rippikoulun voi käydä?

Yleensä rippikoulu käydään sen vuoden aikana, jolloin täyttää 15 vuotta. Joissakin tilanteissa on mahdollista tulla rippikouluun esim. vuotta myöhemmin. Hieman vanhempanakin rippikoulun voi käydä aikuisrippikouluna, joka koostuu kahdenkeskisistä keskusteluista papin kanssa sekä erilaisista tehtävistä ja esimerkiksi jumalanpalveluksiin osallistumisista. Rippikuoulun voi käydä myös esimerkiksi armeijan yhteydessä.

Jos sinulla on kysyttävää rippikoulusta, soita tai lähetä sähköpostia vs. rippikoulupastori Aino Malmille.