Hautajaiset

Hautajaisjärjestelyt voi aloittaa ottamalla yhteyttä yksityiseen hautaustoimistoon, joka voi varata siunauksen ja hautauksen. Voit sopia hautajaisten ajankohdasta myös ottamalla suoraan yhteyttä Raision seurakunnan seurakuntatoimistoon.Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Seurakuntatoimiston yhteystiedot: p. 02 436 0300, sähköposti: virasto.raisio@evl.fi
Käyntiosoitteemme on Kirkkoherrankuja 2.

Perunkirjoituksen ja pankkiasioiden hoitamista varten tarvittavat virkatodistukset Turun alueellisesta keskusrekisteristäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Seurakuntatoimistossa sovitaan:
• siunaustilaisuuden aika
• mahdollisen seurakunnan tiloissa järjestettävän muistotilaisuuspaikan varaus (tästä Linkki avautuu uudessa välilehdessäseurakunnan vuokrattaviin tiloihin)
• hautaustapa (arkku, uurna, sirottelu)
• selvitetään hautaoikeus jo olemassa olevaan hautaan tai käydään läpi uuden hautapaikan varaamiseen liittyvät asiat
          Lupa vanhan haudan käyttämiseen: arkkuhautausLinkki avautuu uudessa välilehdessä
          Lupa vanhan haudan käyttämiseen: uurnahautaus Linkki avautuu uudessa välilehdessä
• uurnanlaskuajan varaus (aikaisintaan kahden viikon kuluttua siunauksesta)
hautaushinnat ja hautapaikkamaksutLinkki avautuu uudessa välilehdessä
haudanhoitoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pappi ottaa yhteyttä omaisiin ennen siunaustilaisuutta.

Muistotilaisuus
Muistotilaisuuden voi järjestää seurakunnan tiloissa, kotona tai pitopalvelupaikassa. Muistotilaisuuden ohjelmasta päättävät omaiset. Pappi ja kanttori osallistuvat tilaisuuteen toivomuksen mukaan. Usein ohjelmaan liittyy adressien lukeminen, yhteistä laulua, papin puhe, muistosanat, lyhyitä puheenvuoroja ja musiikkiesityksiä sekä tarjoilua. Muistotilaisuuden tarjoilusta sovitaan yleensä tilaa varattaessa. Seurakunnan tiloissa tarjoilun voi hoitaa itse tai hoitaa pitopalvelun kautta. Seurakunnalla ei ole omaa pitopalvelutoimintaa.

Hautaus
Kaikilla kuollessaan Raisiossa kirjoilla olleilla on oikeus tulla haudatuksi seurakunnan hautausmaalle. Seurakunta osoittaa kuitenkin tarvittaessa, omaisten pyynnöstä hautasijan erilliseltä tunnustuksettomalta hautausalueelta.

Arkkualban eli arkkupeitteen saa seurakunnalta siunaustilaisuuteen niin toivottaessa. Sitä voidaan käyttää tuhkahautaamisissa, jolloin tuhkaukseen menevä arkku ei ole lainkaan näkyvillä.  Seurakunnalta on myös lainattavissa vainajan tuhkalle uurnia (ns. kuljetusuurna), jolloin omaa uurnaa ei tarvitse hankkia.
Arkkualban ja kuljetusuurnan käytöstä ei veloiteta.

Liikeyrityksinä toimivat yksityiset hautaustoimistot huolehtivat vainajan kuljetuksista, myyvät arkkuja ja uurnia sekä hoitavat monet muutkin omaisten tarvitsemat hautaukseen liittyvät asiat.

Kustannukset
Hautauksen kulut maksetaan esisijaisesti kuolinpesän varoista. Omaiset voivat myös itse maksaa kaikki kulut. Jos kuolinpesä on varaton, hautausavustusta välttämättömiin hautauskuluihin voi hakea kunnan sosiaalitoimesta.

Seurakunta laskuttaa aina hautauskulut tilauksen tehneeltä henkilöltä, joka on myös vastuussa laskun maksamisesta. Hautauslasku lähetetään perikunnalle osoitettuna tilaajan osoitteeseen.

Surutyön tuki
Hautaukseen liittyy paljon inhimillisiä tunteita ja käytännön järjestelyjä. Jokainen meistä luopuu ja suree omalla persoonallisella tavallaan. Surun keskellä tärkeää on ystävien ja läheisten tuki. Seurakunnan papitLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja diakoniatyöntekijätLinkki avautuu uudessa välilehdessä ovat Sinua varten, voit ottaa heihin yhteyttä halutessasi keskustella tai tarvitessasi tukea käytännön asioihin. Syksyisin ja vuodenvaihteen jälkeen alkavat sururyhmät on tarkoitettu läheisensä menettäneille tueksi ja avuksi surun käsittelyyn.

Valkoinen arkku ja kantaja.

Siunaus Raision seurakunnassa

Hautaansiunaaminen voidaan toimittaa torstaina, perjantaina tai lauantaina. Siunaustilaisuus voidaan pitää kirkossa tai Alakappelissa, tarvittaessa myös haudalla. Pappina toimii ensisijaisesti hautausvuorossa oleva oman seurakunnan pappi ja musiikista vastaa vuorossa oleva kirkkomuusikko.