Rippikoulu pitää sisällään monenlaista.

Rippikoulun sisältö

Raisiossa suurimpaan osaan rippikouluryhmistämme kuuluu kaksi osaa: kokoontumisia kaupungissa ja leirijakso. Järjestämme myös kaupunkiriparin, johon ei kuulu leiriä. Jokaisen rippikouluryhmän aikataulu on omanlainen. Kaikilla on kuitenkin sama kirkkojärjestyksen edellyttämä ajallinen oppimäärä: 80 tuntia.

Tapaamiset

Raision seurakunnassa rippikoulu alkaa aloitustapahtumalla, johon kutsutaan rippikouluun ilmoittautuneet nuoret vanhempineen. Tilaisuudessa tutustutaan rippikoulun sisältöön, oppimateriaaliin, työskentelytapoihin, omaan ryhmään ja sen ohjaajiin.

Oman ryhmän tapaamisiin saattaa kuulua osallistuminen kirkkovuoden juhliin tai johonkin seurakunnan tapahtumaan (esim. Yhteisvastuukeräys) sekä tutustumista ja valmistelua intensiivijaksoa (= leiri tai kaupunkirippikoulun tiiviimpi jakso) varten.

Nimikkomessu

Jokaisella ryhmällä on oma nimikkomessunsa. Yksi sunnuntaijumalanpalvelus on siis tietyn ryhmän yhdessä papin ja kanttorin kanssa valmistelema juhla, jossa nuoret ovat myös palvelemassa monella tavalla. Siihen messuun kutsutaan erityisesti myös nuorten perheväkeä. Messun jälkeen on vanhempaintilaisuus. Usein on juotu myös kirkkokahvit.

Konfirmaatio

Konfirmaatioharjoitus on osa rippikoulua. Se pidetään yleensä muutamaa päivää ennen itse konfirmaatiota, johon rippikoulu päättyy. Talviryhmät konfirmoidaan lopputalvesta tai alkukeväästä. Kesäryhmät konfirmoidaan pääsääntöisesti leirijaksoa seuraavana viikonloppuna, tosin poikkeuksena tästä on juhannus, jolloin ei ole konfirmaatiota. Konfirmaatiopäivä on joko lauantai tai sunnuntai.

Suuri Ihme

Vuonna 2019 rippikouluissa otettiin käyttöön uusi rippikoulusuunnitelma Suuri Ihme. Suurin muutos vanhaan on rippikouluryhmän ehtoollisopetus ja ehtoollisella käyminen jo ennen konfirmaatiota. Tämän tarkoitus on syventää entisestään ehtoollisella käymisen merkitystä uskon elämän hoitamisessa sekä tietysti poistaa jännitystä ensimmäisestä ehtoollisesta, joka tähän saakka on ollut konfirmaation yhteydessä.

Toisena tehtävänä uudella rippikoulusuunnitelmalla on nostaa nuoret keskiöön myös rippikoulun suunnitteluvaiheessa. Vaikka "kristinopin" opetus ja tavoitteet pitävät ulkoläksyt edelleen ohjelmassa, on rippikoulussa myös paljon sellaista, mihin toivomme nuorten mielipidettä. Tietyt, yhdessä kaikkien rippikoulutiimien kesken sovitut asiat, jotka liittyvät esim. leirien turvallisuuteen, toki säilyvät.