Yhteisvastuu 2024

Vuoden 2024 Yhteisvastuukeräys koko maassa on alkanut Kynttilänpäivänä 4.2. Tänä vuonna Yhteisvastuupiispana toimii Kaisamari Hintikka. Poikkeuksellisesti Yhteisvastuukeräyksen avasi pääministeri Petteri Orpo. Avauspuheen voi katsoa vielä Yle Areenasta. Yhteisvastuukeräyksen avaus

Keräyksen johtoajatuksena on lause: "Tee kaverista totta", sillä tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 prosenttia kokee yksinäisyyttä. Joka neljännellä nuorella ei ole porukkaa, johon kokisi kuuluvansa eikä yhtään läheistä ystävää.

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 20 prosenttia kohdistetaan HelsinkiMissiolle, jonka valtakunnallinen School to Belong -ohjelma auttaa kouluyhteisöä ympäri Suomen tunnistamaan ja lievittämään nuorten kokemaa yksinäisyyttä sekä tarjoaa työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen. Nuorten kriisipiste tarjoaa matalan kynnyksen ammatillista keskusteluapua.

Nuorten kriisipisteen päällikkö Heidi Rouhiainen HelsinkiMissiosta toteaa yksinäisyyden olevan meille kaikille tuttu tunne. Kaikki tuntevat joskus yksinäisyyttä ja tunnistavat sen, mutta pitkittyessään se on haitallista.

Koulutusta ja tukea kriisialueiden uhreille

Tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun (KUA:n) katastrofirahastoon, josta tuetaan humanitaarisen avun muodossa heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailman katastrofien keskellä. Avustustarpeiden syitä ovat useimmiten luonnonkatastrofit (kuivuus, tulvat, myrskyt, maanjäristykset), aseelliset konfliktit ja äkilliset onnettomuudet.

Tämänvuotisessa keräyksessä esitellään erityisesti KUA:n avustustyötä Ugandassa, joka on yksi maailman eniten pakolaisia asuttavista maista. Ugandassa asuu yhteensä 1,5 miljoonaa pakolaisena maahan tullutta ihmistä. Heistä kolmasosa on kotoisin vuosikymmenien konfliktin runtelemasta Kongon demokraattisesta tasavallasta.

Kirkon Ulkomaanapu tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia. Tukemalla lasten ja nuorten koulunkäyntiä ja tarjoamalla ammatillista koulutusta mahdollistetaan pakolaisina saapuneille nuorille valoisampi tulevaisuus ja kestävä toimeentulo.

Keräystuotosta viimeinen 20 % tullaan käyttämään oman seurakunnan nuorisotyöhön ja paikallisten nuorten tukemiseen. Onnettomien tai onnellisten yhteensattumien vuoksi varhaisnuorten VALO-talo on siirtotiloissa, minkä vuoksi nuorille suunnattua oleskelupaikkaa ei ole voitu vielä toteuttaa, mutta nyt saamme myös tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen tuoton käytettäväksi nuorten tukemiseen ja auttamiseen sekä yksinäisyyden poistamiseen.

Yhteisvastuukeräyksen valtakunnallisislta sivuilta löytyy lisätietoa keräyskohteista. Tietoa Yhteisvastuukeräyksestä

Oman seurakunnan Yhteisvastuukeräystä voi tukea monella eri tavalla.

MobilePayllä numeroon 47215

tai tekemällä lahjoituksen nettilahjoitussivulle osoitteessa: yhteisvastuu.fi/raisio

Pankin kautta lahjoitettaessa Yhteisvastuun tilit ovat:

Aktia FI82 4055 0010 4148 41

Nordea FI16 2089 1800 0067 75 ja

OP FI14 5000 0120 2362 28.

Lahjoittaessasi tilisiirrolla pankin kautta, lisää lahjoitukseesi seurakunnan viitenumero 301725.

Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639, voimassa toistaiseksi.
Ahvenanmaalla: Keräyslupa ÅLR/2023/7525, voimassa 1.1. – 31.12.2024.

Halutessasi oman keräyslippaan lisätietoja sekä keräysmateriaalit:

Yhteisvastuun keräyspäällikkö

Katja Koskensalo

puh. 044- 7160 376

katja.koskensalo@evl.fi

Kongon pitkä konflikti on ajanut yli puoli miljoonaa kongolaista pakolaiseksi Ugandaan. Kirkon Ulkomaanapu auttaa katastrofirahastonsa tuella esimerkiksi Nakivalen pakolaisasutusalueella eläviä pakolaisia ja paikallisia heikoimmassa asemassa olevia nuoria palaamaan kouluun. Dorcas Uwamahoro Habiyaremye, 17, on saapunut Ugandaan vuonna 2022. Lähtö tapahtui kesken koulupäivän, kun tuli tieto, että kapinalliset ovat hyökänneet Kongon itäosan Pohjois-Kivussa sijaitsevaan kotikylään.

Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua

la 17.2. klo 12–16 Myllyntilassa Yhteisvastuun teemalauantaina. Samalla Pikku Puoti muuttuu kevään ajaksi Yhteisvastuuputiikiksi, eli kaikki myyntituotteet menevät Yhteisvastuun hyväksi.

to 29.2. klo 17.30–18.30 Partiolippukunta KilliNallit suorittaa lipaskeräystä Raision Lidl:in, S-market Raisiontorin ja K-supermarket Centerin ovilla.

su 14.4. klo 15 seurakuntatalolla Hengellisten toivelaulujen yhteislaulukonsertti. Laulun lomassa kahvihetki ja Yhteisvastuun tuotemyyntiä. Lauluvihkonen 5 €.

Lähetyssoppi-myymälässä Yhteisvastuutuotteita myynnissä ja tilattavissa 12.2.–15.3.

Keräyslippaat löytyvät kaikista seurakunnan toimipaikoista. Jos lipas ei ole heti näkyvissä, kysy henkilökunnalta.