Kivet kertovat – teemaviikko vie Raision keskiajan tunnelmiin

Pieni (1).jpg

Raision kirkko, piirroskuva Erkki Kiiski

Keskiaika herää henkiin Raisiossa Kivet kertovat-teemaviikolla 22.-28.3.2023. Tarjolla on keskiajan elämään ja keskiaikaiseen Raisioon liittyvää historiaa, johon viikon aikana on mahdollisuus tutustua eri tavoin ja eri tapahtumapisteissä. Viikon ohjelmaan kuuluu keskiaika-aiheisia esitelmiä, näyttelyitä, makuelämyksiä, pienoiselokuva, musiikkia, messu sekä pieni pyhiinvaellus.

Raision kirjastosalissa voi tutustua keskiaikaa käsittelevää kirjallisuutta esittelevään aineistonäyttelyyn sekä näyttelyyn, jonka aiheen on keskiaikainen ruokaperinne. Makuelämyksiä on tarjolla keskiajan ruokalajeihin pohjautuvalla ”Herkkuja herttuan hovissa” -teemapäivällisellä Rasekon ravintolatiloissa. Makupaloja ajan juomakulttuurista taas voi maistella kirjastokahvila Charlotassa järjestettävässä ”Menneen mallasjuoman metsästys” -olutpruuvitilaisuudessa. Lapsille sopivaa ohjelmaa on esimerkiksi lyhytelokuva ”Killin ja Nallin tarina” Raision kirjaston Martinsalissa.

Raision keskiaikainen kivikirkko on ymmärrettävästi yksi teemaviikon tapahtumapaikoista, jonne voi tulla tutustumaan sekä kuuntelemaan aiheeseen liittyvää musiikkia tai asiantuntijoiden esitelmiä.
Arkeo-osteologi Auli Bläuerin esitelmä käsittelee eläimiä, elinkeinoja ja uskomuksia. Ruokakulttuuriin erikoistunut kansatieteilijä, FM Marja Hartola keskittyy keskiajan ruokatalouden avainsanoihin. Turun yliopiston arkeologian professori, FT Georg Haggrenin puolestaan esittelee näkökulmia Raision keskiaikaisiin kyliin.

Kirkossa on teemaviikon aikana esillä Raision Konsan kalmiston varhaiskristillisen haudan jäljennös sekä pala vanhaa matka-alttaria. Kirkossa järjestetään myös Schola Gregoriana Aboensiksen konsertti ”Keskiajan gregoriaaninen musiikki kirkkovuoden arjessa ja pyhässä”. Sunnuntaiaamun messussakin on kaikuja keskiajalta. Pienelle pyhiinvaellukselle keskiajasta kertoviin maisemiin voi lähteä arkeologi Jari Näräsen ja pastori Vesa Siltalan opastamana.

Tilaisuudet ovat avoimia kaikille ja niihin on pääosin vapaa pääsy.
"Herkkuja herttuan hovissa" -ateria ja olutpruuvi ovat maksullisia ja niihin on myös ennakkoilmoittautuminen (alla).

Teemaviikon avajaisia vietetään Raision kirjastossa keskiviikkona 22.3. ja sinnekin ovat kaikki tervetulleita.

Raision keskiaikaviikon järjestävät yhteistyössä
Raision seurakunta, Raision kaupunki, Raseko ja Raisio-Seura.

Lisätietoja viikon tapahtumista alla olevassa ohjelmassa:

Kivet kertovat
-keskiaikaviikko Raisiossa 22.-28.3.
OHJELMA:

AVAJAISET
ke 22.3. klo 15 Raision kirjastossa.
Avajaissanat kirkkoherra Sari Lehti. Keskiaikaisia lauluja, Katarina Engström.
Paikalla myös kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja Tiina Salo.

NÄYTTELYITÄ kirjastosalissa teemaviikon aikana:
Kansatieteilijä Marja Hartolan kokoama näyttely keskiaikaisesta ruokaperinteestä sekä aineistonäyttely keskiaikaa käsittelevästä kirjallisuudesta.

KILLIN JA NALLIN TARINA
Lyhytelokuva lapsille ja aikuisille Raision kirjaston Martinsalissa:
to 23.3. klo 9.15 ja 10
pe 24.3. klo 9.15 ja 10 (klo 10 näytös täynnä).
Kesto n. 20 min., ikäsuositus yli 5 v.
Killi ja Nalli tavattavissa myös kirjaston aulassa.

KONSERTTI: SCHOLA GREGORIANA ABOENSIS
Keskiajan gregoriaaninen musiikki kirkkovuoden arjessa ja pyhässä
to 23.3. klo 18 kirkossa. Joht. Roope Gröndahl.

”MENNEEN MALLASJUOMAN METSÄSTYS”
Keskiaikateemainen olutpruuvi
to 23.3. klo 20, kirjastotalon Cafe Charlotta.
Lisätietoja ja ilmoittautuminen 19.3. asti netissä täällä >
Pruuvin hinta 19 € maksetaan tapahtuman yhteydessä, (sis. 5 x n. 1 dl olutta).
Tapahtuman vähimmäisosallistujamäärä on 10 henkeä.

”HERKKUJA HERTTUAN HOVISSA”
Keskiaikateemainen ateria
la 25.3. klo 16 Rasekon Eeronkujan ravintolassa.
Lipunmyynti kirjaston palvelupisteestä tai netin kautta täällä > (20.3. asti).
Hinta 18€ (lapset alle 14 v. 9€).

KESKIAIKAVIIKON MESSU
 ”Eletty kaikuu nykyisyydessä”.
Su 26.3. klo 10. Marian ilmestyspäivän messu kirkossa.
Pastorit Waltteri Hämäläinen ja Vesa Siltala sekä kanttori Katarina Engström, Martinus-kuoro ja keskiaikaisten messusävelmien kaikuja. Messun jälkeen kahvitarjoilu kirkossa.

PIENI PYHIINVAELLUS
su 26.3. klo 11.45 kirkolta kalaportaiden kautta Konsan koululle. Oppaina arkeologi Jari Näränen ja pastori Vesa Siltala. Kesto n. 2,5 tuntia, pituus n. 5 km.

LUENTOJA RAISION KIRKOSSA:
ELÄIMET, ELINKEINOT JA USKOMUKSET

– Muutos ja jatkuvuus rautakaudelta keskiajalle arkeologisessa luuaineistossa Raisiossa ja lähikunnissa
su 26.3. klo 18. Arkeo-osteologi Auli Bläuer esitelmöi.

PAASTO, SILAKKA, SUOLA JA OLUT
– Keskiajan ruokatalouden avainsanat.
Ruokakulttuuriin erikoistunut kansatieteilijä, FM Marja Hartola esitelmöi
ma 27.3. klo 18.

NÄKÖKULMIA RAISION KESKIAIKAISIIN KYLIIN
ti 28.3. klo 18. Turun yliopiston arkeologian professori, FT Georg Haggren esitelmöi.
Keskiaikaviikko päättyy.

Esitelmien jälkeen kahvit kirkon eteisessä ja aikaa keskusteluun.
Esitelmiä voi seurata myös netin kautta: Youtube Raision seurakunta.
Kirkossa on esillä Konsan kalmiston varhaiskristillisen haudan jäljennös sekä matka-alttarin pala.

Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.
Keskiaikaruokailu ja olutpruuvi maksullisia.

Yhteistyössä
Raision kaupunki, Raision seurakunta, Raisio-Seura ja Raseko.

Tervetuloa mukaan Raision keskiaikaisiin tunnelmiin!

2023-03-09 15:20:00.0