Pääsiäisen juhlaa Raisiossa

god-6055552_1920.jpg

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja kohokohta, kristillisistä juhlista vanhin ja merkittävin, juhlien juhla, jonka ilonaiheena on Kristuksen ylösnouseminen kuolleista. Pääsiäinen on kristillisen uskon ydinkohtia, jota ilman ei ole kristillistä kirkkoakaan. Kristityille Jeesuksen ylösnousemus haudasta merkitsee sitä, että Kristus on avannut uuden tien kuolemasta elämään, synnistä sovitukseen ja kadotuksesta pelastukseen.

Raisiossakin pääsiäiseen valmistaudutaan ja sitä vietetään monin eri tavoin. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita eläytymään hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumiin, jotka kuljettavat murheen kautta iloon ja kärsimyksestä kirkkauteen. Palmusunnuntain ja pääsiäisen välissä on ns. hiljainen viikko, jonka aikana seurataan Jeesuksen viimeisten päivien tapahtumia ennen ristiinnaulitsemista. Kirkoissa on tuolloin konsertteja ja hartaushetkiä.

PALMUSUNNUNTAI 24.3.
Jeesus saapui aasilla ratsastaen Jerusalemiin, jossa ihmiset heittivät palmunoksia tielle hänen edetessään.
- Palmusunnuntain messu Raision kirkossa klo 10
- Café Bible: Raamattu- ja musiikkikahvila Tasalan Kamarissa klo 17. Aiheena ”Tunnen Jumalan, etsin Jeesusta”.

MAANANTAI 25.3.
- Pääsiäispuoti Tasalan Kamarissa klo 10-15
- Pääsiäishartaus Tasalan Kamarissa klo 11
- Ehtoollinen Hulvelassa: klo 10 Hulvelankatu 26, klo 11 Ruskakoti (Hulvelankatu 20) ja klo 11.30 Kanervakoti.
- Selkokielinen iltahartaus ja ehtoollinen kirkossa klo 18

TIISTAI 26.3.
- Pääsiäispuoti Tasalan Kamarissa klo 10-15
- Pääsiäismunien koristelua ukrainalaiseen tapaan Tasalan Kamarissa klo 17-19. Työskentelyä ohjaavat Sydämestä sydämeen-yhdistyksen ukrainalaisnaiset. Tarjolla kahvia, teetä ja ukrainalaisia makeisia. Vapaaehtoinen tarvikemaksu, jonka tuotto ohjataan Ukraina-apuun. Toivomme ennakkoilmoittautumisia täällä (24.3. mennessä).
- Rukousta ja hiljentymistä srk-talon kappelissa klo 16.30-18
- Musiikkihartaus kirkossa klo 18. Hiljennymme Raamatun tekstien, rukousten ja musiikin äärellä.

KESKIVIIKKO 27.3.
- Pääsiäisvaellus kaikille kirkossa ja sen ympäristössä klo 17 ja klo 17.30.
”Kärsimyksestä kirkkauteen, surusta iloon”.
- Ilta miehille: pääsiäisvaellus kirkkomaalla klo 18.30 ja iltapala srk-talolla klo 19.30. Tervetuloa mukaan!

KIIRASTORSTAI 28.3. kirkossa
Kiirastorstaina muistellaan opetuslasten viimeistä iltaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Edelleen noudatamme Jeesuksen käskyä nauttia yhteistä ateriaa, ehtoollista. Kiirastorstai ehtoollismessuineen on yksi vuoden suosituimpia kirkossakäyntipäiviä.
- Päivämessu, kiirastorstain ehtoollinen klo 12. Kirkkokuljetus, tilaukset ja tiedustelut Tuija Kyrölä p. 0447160353.
- Iltamessu. Kiirastorstain ehtoolliskirkko klo 18.
Iltamessun päätteeksi urut vaikenevat ja kynttilät sammutetaan. Alttari riisutaan ja verhotaan mustaan pitkäperjantain surua enteillen.

PITKÄPERJANTAI 29.3.
Pitkäperjantai on Kristuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Se on kirkkovuoden ainoa surujuhla, ja sen liturginen väri on musta. Kirkossa on sanajumalanpalvelus ilman ehtoollista. Kellot ja urut ovat hiljaa. Virret lauletaan ilman säestystä. Alttarilla on vain ristiinnaulitun kuva, krusifiksi, ja viisi punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen haavoja. Jeesuksen risti on kristitylle anteeksiantamuksen, sovinnon ja toivon merkki. Jeesus kantoi ristille koko maailman synnin ja avasi tien ikuiseen elämään.
​​​​- Sanajumalanpalvelus kirkossa klo 10. Urut vaikenevat. Laulut kuoron säestäminä.
- Jeesuksen kuolinhetken rukoushetki klo 15 alakappelissa, Ristin tie -taulujen äärellä.
- Seppo Pänkäläisen Luukas-passio kirkossa klo 18. Pyhän Martin Laulajat, Martinus-kuoro solisteineen ja kanttori Katarina Engström. Virsilauluun voivat kaikki osallistua. Vapaa pääsy.

LAUANTAI 30.3.
Pääsiäisenä iloitaan: Kristus nousi kuolleista!
Ilojuhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, jolloin seurakunnissa vietetään pääsiäisyön messua. Kynttilät syttyvät kuvaamaan nousevaa aurinkoa ja kuoleman pimeyden väistymistä. Alttarin musta väri vaihtuu valkoiseen.

Pääsiäisyön messu kirkossa klo 23.

SUNNUNTAI 31.3.
Pääsiäisaamun messu kirkossa klo 10.
Murhe väistyi, ilo voitti. Pääsiäisen aamu koitti!

MAANANTAI 1.4.
Perhemessu toisena pääsiäispäivänä klo 10 kirkossa ja pääsiäisbrunssi seurakuntatalolla (maksuton).
Perhemessussa huomioidaan erityisesti lapset. Kaikki ovat tervetulleita.

Tervetuloa mukaan juhlimaan pääsiäistä!
Lisätietoa viikon tapahtumista myös täällä.

2024-03-22 12:14:00.0