Yhteisvastuu-keräys 2023 nuorten auttamiseksi on alkanut

YV_pink_rgb.jpg

"Nuoret väkivallan varjossa" on tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen teemana. Keräystä suojelee Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö ja Yhteisvastuupiispana toimii Jukka Keskitalo.

Yhteisvastuu 2023 kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn.
Tuotosta 40 prosenttia jää Suomessa nuorten hyväksi tehtävään työhön Aseman Lapset ry:n ja Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien kautta. Maailman katastrofialueiden ihmisten auttamiseen suunnataan 60 prosenttia tuotosta. Apu menee perille Kirkon Ulkomaanavun työn kautta.

Raision seurakunnan Yhteisvastuukeräykseen voi lahjoittaa monin tavoin:
- MobilePayn kautta numeroon 47215
- Nettilahjoituksena osoitteessa: yhteisvastuu.fi/raisio
- Tilisiirtona seuraaville tileille, viitenumerolla 301725:
     Aktia FI82 4055 0010 4148 41
     Nordea FI16 2089 1800 0067 75
     OP FI14 5000 0120 2362 28
- Keräyslippaisiin lahjoittamalla.

Väkivalta ja konfliktit synkistävät nuorten elämää yhä enemmän

Vuonna 2021 kouluväkivaltaa koki Suomessa lähes 39 000 lasta ja nuorta viikoittain. Alle 18-vuotiaiden väkivaltarikollisuus on lisääntynyt vuosina 2015–2021. Hälyttävin kasvu oli 12–14-vuotiaiden ikäluokassa, peräti 134 prosenttia.
Luvut ovat peräisin kouluterveyskyselystä sekä poliisin tilastoista.

”Nuorten väkivallassa uhreja ovat kaikki: kiusattu ja kiusaaja, tekijä ja uhri, koulu ja koti, nuori ja vanhempi. Sekä tekijä että uhri tarvitsevat apua”, vetoaa Yhteisvastuu-piispa Jukka Keskitalo.

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 20 prosenttia kohdistetaan Aseman Lapset ry:lle koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen. Keräysvarat käytetään pitkittyneiden ja laajentuneiden koulukiusaamistapausten selvittämiseen K-0 (kiusaaminen nolla) -toiminnalla sekä katusovitteluun, jossa sovittelijoina toimivat nuorisotyön ammattilaiset. Toiminta on konkreettista puuttumista sekä ammattilaisten kouluttamista sovittelijoiksi ja väkivallan ehkäisyn osaajiksi.

Apua myös raisiolaisille nuorille
Yhteisvastuun keräystuotosta 20 prosenttia jää paikallisten nuorten tukemiseen sekä muuhun oman alueen auttamistyöhön. Raision seurakunnan tuotto tullaan kohdistamaan jo olemassa olevalle työlle eli seurakunnan työntekijöiden läsnäoloon mm. Vaisaaren koulussa. Tähän työhön olemme hankkimassa lisäosaamista viime vuoden yhteistyökumppanin Saapas-toiminnasta. Myös Friisilän Valo-talo on jo olemassa olevaa lasten ja nuorten tukemista Raision alueella.

Koulutusta ja tukea kriisialueiden uhreille
Tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun (KUA:n) katastrofirahastoon, josta tuetaan humanitaarisen avun muodossa heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailman katastrofien keskellä. Avustustarpeiden syitä ovat useimmiten luonnonkatastrofit (kuivuus, tulvat, myrskyt, maanjäristykset), aseelliset konfliktit ja äkilliset onnettomuudet. Apua toimitetaan myös mm. äskettäin Syyrian ja Turkin alueilla tapahtuneen maanjäristyksen uhreille.

Lisätietoja keräyksestä ja sen kohteista täällä: https://www.yhteisvastuu.fi/

Yhteisvastuun keräyspäällikkö Raisiossa
Katja Koskensalo