Uusi Pyhän Martin vaellusreitti Raision ympäri

Raision seurakunnassa on viime kuukausien aikana suunniteltu ja toteutettu uusi Raision ympäri kiertävä pyhiinvaellusreitti, joka löytyy nyt myös puhelimelle ladattavana maksuttomana Nomadi-sovelluksena. Vaelluksen voi aloittaa mistä kohtaa reittiä tahansa, mutta virallisesti kierroksen aloitus- ja päätepisteiksi on merkattu Raision kirkko ja kirkkomaa.

Reitin kokonaispituus on n. 24 kilometriä, mikä saattaa tuntua liian pitkältä kerralla kuljettavaksi, mutta vaellusta voi tehdä myös useassa osassa, pienemmän pätkän kerrallaan.

Reitin ensimmäisen puolikkaan Raision kirkolta Raisionlahden kautta Kallaisten Pähkinäpolun alkuun saakka voi matkata myös polkupyörällä, paitsi Temppelivuoren kohdalla pyörä jätetään alas Telakkatien varteen.

Ohjeet, kartta ja muut tiedot pyhiinvaelluksesta löytyvät täältä sekä lisäksi myös sähköisenä kartta- ja toimintaympäristönä Citynomadi-palvelusta. Maksuton Citynomadi (Nomadi) -sovellus on helppo ladata älypuhelimeen sovelluskaupasta. Se ohjaa kulkua reitillä ja näyttää erilaista reittiin liittyvää tietoa ym. Katso lisää täältä.

Vaellusreitin varrella on hiljentymiseen ja omaan ajatteluun ja pohdiskeluun kannustavia kohteita sekä mm. kulttuuri- ja luontokohteita ja erilaisia tehtäviä. Matkalla nähdään useita eri kaupunginosia ja erilaisia maastoja ja maisemia historiallisista kohteista uusiin rakennettuihin alueisiin, merenrantaan ja metsään.

Lähde siis matkaan, pyhiinvaellukselle ympäri rakkaan Raision. Lähde kulkemaan myös kohti omaa sisintä ja Jumalaa, tekemään fyysistä matkaa, mutta myös henkistä ja hengellistä matkaa. Kuuntele hiljaisuutta, aisti elämää ja kohtaa Pyhä lähelläsi.

Pyhän Martin vaellusreitin on suunnitellut Raision seurakunnan projektikoordinaattori Johanna Salonen, jolta saa myös lisätietoja uudesta reitistä.

johanna.salonen@evl.fi

2021-05-19 19:00:00.0