Kivet kertovat -tapahtuma tuo keskiajan tunnelmia Raisioon 23.-30.3.

KK22_vaakakuva. JPG – kopio.jpg pienempi.jpg

Raision seurakunta, Raisio kaupunki, Raseko ja Raisio-Seura järjestävät yhteistyössä Kivet kertovat -keskiaikaviikon 23.-30.3. Viikon ohjelmassa on keskiaika-aiheisia esitelmiä, musiikkia, näyttelyitä, ruokaelämyksiä jne.
Tilaisuudet ovat pääosin maksuttomia, mutta keskiaikateemaiseen "Herkkuja herttuan hovissa" -ruokailun aterialiput ovat myynnissä ennakkoon 22.3. asti.

Keskiaikaviikon ohjelmaa:

KESKIVIIKKO 23.3.
• Teemaviikon avajaiset kirjastosalissa klo 15.
Kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja Tiina Salo ja pastori Vesa Siltala.
Lauluterveisiä keskiajalta, kanttori Katarina Engström.
Paikalla myös kuvataiteilija Elina Helkala.

• Kirjastossa keskiaika-aiheisen aineiston näyttely 30.3. asti: Faktaa, fiktiota ja musiikkia keskiajasta ja keskiajalta.
• Aulagalleriassa kuvataiteilija Elina Helkalan näyttely 30.3. asti:
Näkymiä historiasta – kuvituksia kirjoista Matkaopas keskiajan Suomeen sekä jatulintarhoja ja hiidenkiukaita.

TORSTAI 24.3.
• Konsertti kirkossa klo 18. ”Enkelit: Älkää pelätkö”.
   Keskiaikaisia enkelilauluja esittää lauluyhtye Vox Silentii. Vapaa pääsy. Käsiohjelma 5€.

PERJANTAI 25.3.
• Pienoiselokuva ”Killin ja Nallin tarina” Martinsalissa klo 9, 9.30 ja 10.

LAUANTAI 26.3.
"Herkkuja herttuan hovissa"
Päivällinen keskiajan teemalla Rasekon ravintolassa klo 16.30.
Pyhän Martin Laulajat esittävät keskiaikaisia lauluja ruoasta, juomasta ja rakkaudesta.
Aterialiput (15€/hlö) lunastetaan ennakkoon 22.3. asti kirjaston palvelupisteestä, Tasalan Kamarista tai netin kautta täältä.

SUNNUNTAI 27.3.
• Messu keskiaikaisin tuulahduksin klo 10 ja kirkkokahvit kirkossa
• Pieni pyhiinvaellus messun jälkeen kirkosta kalaportaiden kautta Konsan koululle.

Matkaoppaina arkeologi Jari Näränen ja kanttori Katarina Engström.
• Raision keskiaikaisen asutuksen rautakautiset juuret.
   Arkeologi Jari Näräsen esitelmä kirkossa klo 18. Kahvitarjoilu.

MAANANTAI 28.3.
Mullin tuvilta kirkkomäelle – keskiajan alku Raisiossa.
   Arkeologi Ilari Aallon esitelmä kirkossa klo 18. Kahvitarjoilu.

TIISTAI 29.3.
Raision kirkkorakennukset keskiajalla.
   Professori Markus Hiekkasen esitelmä kirkossa klo 18. Kahvitarjoilu.

KESKIVIIKKO 30.3.
Väriin kätkeytyneet merkitykset - Raision kirkon krusifiksi 1300-luvun hartauselämässä. Taidehistorioitsija ja FM Katri Vuolan esitelmä klo 18 kirkossa.
Tilaisuuden ja keskiaikaviikon päätteeksi pastori Vesa Siltalan ja kanttori Katarina Engströmin pitämä hartaushetki sekä kahvitarjoilu.

Kirkossa pidettävät tilaisuudet striimataan Youtube-kanavalle Raision seurakunta.

2022-03-07 12:40:00.0